Головна » 2014 » Грудень » 13 » Козарик В. Б. Досвід роботи
11:29 AM
Козарик В. Б. Досвід роботи

Удосконалення практичних навичок учнів засобами ІКТ

на уроках хімії

з досвіду роботи Козарика Віктора Богдановича,

учителя хімії Іванівської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Миколаївської районної ради

 

За вимогами нового державного стандарту однією з освітніх компетентностей є інформаційно-комунікаційна, що дає змогу реалізувати діяльністний підхід у вивченні, як окремих предметів так і масиву знань в комплексі. Комп’ютерні технології в освіті сьогодні є реальною частиною культури. Нові інформаційні технології, взагалі, й використання мультимедійних систем, зокрема, здатні неабиякою мірою розвантажити вчителя, збільшити зацікавленість школярів у вивченні предметів, урізноманітнити шкільні будні. Сьогодні учитель просто зобов’язаний опанувати сучасні засоби навчання, хоча б заради того, щоб забезпечити якісну освіту школяру. Бурхливий розвиток технологій на кінці двадцятого початку двадцять першого століття поступово зробив комп’ютер річчю, котра є невід’ємною частиною людської цивілізації. Зараз знання комп’ютера прирівнюються до вміння читати та писати в минулі віки. Людина насьогодні вже не може вважатися освіченою в достатній мірі, якщо не знає, принаймні, на елементарному рівні, як користуватись ЕОМ. Якщо хочеш навчити дітей якісно, варто застосовувати комп’ютерні технології, виховувати учня власним прикладом. Крім того застосування ІКТ дозволяє відкрити нові горизонти в освіті. Щороку кількість інформації збільшується, збільшується і навантаження на учня, тому творчий вчитель завжди шукає методи для покрашення якості викладання. Разом з тим із збільшенням об’єму інформації цілком зрозумілою стає проблема браку часу. Необхідні нові методи, котрі ущільнять її величезний об’єм. При цьому таке ущільнення не повинно відображатись на якості подання матеріалу. Існує також проблема зацікавленості учня в предметі. Використовуючи плакат, як засіб наочності, ми працюємо із статичною картинкою, котра з часом не змінюється. Це призводить до того, що через певний час рівень зацікавленості образом падає, адже загально відомим є факт про те, що зміна роду діяльності і зміна образів це є відпочинок. Динаміка сприймається нами краще, ніж статика, так вже склалось еволюційно. Більш динамічний дослід буде привертати більшу увагу, а ніж дослід, де зміни не так помітні. Деякі яскраві експерименти не можуть бути проведені з причин їхньої небезпечності, наприклад з радіоактивними речовинами, оскільки існує загроза отримати певну дозу радіації, будова ж атома і його розпад вивчається в школі. Проте, ті ж самі досліди, котрі проводив Резерфорд можливо розглянути, дивлячись на екран монітора. Як  і коли використати комп’ютер, з якими дітьми певні методи будуть кращими, вирішувати вчителю. Використання комп’ютерів на уроках у школі і на уроках хімії зокрема є творчою роботою учителя.

Використання програмних засобів на уроках хімії має такі переваги:

  • Розглядається значний обсяг матеріалу, який охоплює різні розділи шкільного курсу хімії.
  • Поліпшується наочність подачі матеріалу за рахунок кольору, звуку, руху. Головна перевага комп’ютера як засобу вивчання полягає в тому, що він дає школярам різноманітну інформацію, об’єднуючи звук, аплікації, відеозображення та ін..
  • Наявність демонстрації тих хімічних дослідів, які небезпечні для здоров’я дітей, або тривалі в часі.
  • Збільшення на 10-15 % темпу уроку за рахунок посилення емоційної складової.
  • Учні виявляють цікавість до предмета й легко засвоюють матеріал (підвищується якість знань учнів).
  • Комп’ютерні навчальні технології дозволяють розвивати самостійність. Ця властивість закладена в самому понятті «персональний комп’ютер». Робота здійснюється тільки в режимі «один на один».
  • Розвивається творча активність учнів. На відміну від таких звичних форм, як лекція, перегляд відео- і кінофільмів, передбачається постійна участь учня – користувача комп’ютера в тому, що відбувається, при чому в індивідуальному темпі. Комп’ютер надає можливість учневі активно підключатися до демонстрацій, прискорюючи, уповільнюючи, або повторюючи в міру необхідності матеріал, що вивчається, моделювати складні хімічні процеси й управляти ними, фіксувати на екрані монітора необхідну інформацію.
  • Розвивається уява й модельне бачення. Будь-яка навчальна комп’ютерна програма є моделлю в гносеологічному сенсі слова. Учень пізнає реальність із допомогою комп’ютера через умовні поняття і зображення, до яких не можна доторкнутися. Іноді застосовується 3D графіка, котра дозволяє також розвинути об’ємне уявлення про об’єкт, що по суті справи недоступно підручнику. Можлива побудова об’ємних об’єктів за допомогою моделей, що не є пласкими.
  • З’являється можливість індивідуалізувати навчання не тільки за темпом вивчення матеріалу, але й за логікою й типом сприйняття учнів. Створюються особливо сприятливі умови для розвитку творчих здібностей кожної дитини, у тому числі й обдарованої.
  • Використовуючи програми типу скайп та електронну пошту, з’являється можливість для дистанційного навчання, що дає змогу реалізовувати на практиці заочне навчання, або екстернат. Крім того дозволяє згладити негативні наслідки деяких обставин форсмажору, як наприклад, пропуски заняття по хворобі, або ж через погодні умови, сімейно-особистісні обставини та інші.
  • Використання комп’ютерних тестів, де електроніка сама перевіряє вірність відповіді та виставляє оцінку, дозволяє виключити суб’єктивну складову із оцінювання. Тестова форма дає змогу підготуватись до ЗНО, зрозуміти, яким чином необхідно відповідати на ті чи інші тести, скласти самостійно алгоритм дій при складанні ЗНО, виявити яким питанням варто приділити увагу у першу чергу, а роздумування над яким забере значну частину часу, що може призвести до невкладання у відведені часові рамки. Якщо тест кожного разу змінює послідовність відповідей на питання, з’являється можливість завчасно давати тести. При цьому ми не отримаємо ситуації, коли вивчається лишень розташування відповідей, а не інформація. Практично викорінюється списування із завчасно підготовлених шпаргалок.

Одним із шляхів вироблення практичних навичок учнів на уроках хімії є застосування інформаційно-комунікативні технології (ІКТ). Комп’ютерні моделі максимально наближують глядача до об’єкту дослідження, кожна по- своєму може відобразити ті чи інші його якості. Учні мають змогу синтезувати вже отримані ними знання про ключові особливості об’єкта, при цьому вивчення займає максимально стислий час, що важливо, якщо ми візьмемо до уваги море інформації, котра оточує сучасну дитину.

В рамках ІКТ можливо використовувати такі прийоми: наочності та візуалізації, контроль, оцінювання та систематизація знань, виокремлення основного, аналогія, конкретизація, порівняння, аналіз та синтез. Дані технології дають змогу використовувати прийоми індивідуалізації навчання (реалізуючи таким чином особистісно-орієнтовану освіту) та прийоми групової роботи, дають можливість дистанційно задавати домашні завдання. Інформаційно-комунікаційні технології можливо застосовувати не лише у площині окремих прийомів, можливе їх застосування також, як і цілого методу, зокрема: для методу проектів, алгоритмічного методу, методу урок-екстернат.

На сьогодні існує цілий ряд ППЗ, котрі поліпшують якість роботи вчителя. У своїй роботі я постійно використовую вітчизняний програмовий засіб: «Віртуальна хімічна лабораторія», мультимедійні підручники «Хімія 9 клас», «Органічна хімія», електронні навчально-методичні комплекти «Хімія 7 клас», «Хімія 8-9 клас», «Хімія 10-11 клас»,  електронні конструктори уроків з хімії, тренінг-програму «Хімія на 200 балів»,  електронну базу даних про хімічні елементи у вигляді періодичної системи, зарубіжний комплекс Chem Office 2005, програми для створення електронних тестів Test-W, MyTestX.

Окрім того практикую створення поурочних комп’ютерних презентацій.

     Різновидом інтерактивної технології кооперативного навчання може бути також самостійний груповий пошук інформації учнями в Інтернет-мережі. Такий вид роботи проводиться в комп’ютерному класі і дає можливість пожвавити вивчення іноді недуже цікавого матеріалу. Під час проведення такої роботи учні поділяються на групи та з різних джерел інформації за певний проміжок часу намагаються знайти відповіді. Після закінчення роботи заслуховується повідомлення кожної групи, в результаті чого досягається повне висвітлення того чи іншого питання. Після виконання завдань кожна група по черзі висвітлює лише один аспект проблеми. Це дає можливість кожній групі висловити свою думку, розповісти про результати своєї роботи, поділитися інформацією. Елементи такої технології можна використовувати при вивченні тем «Вода природний оксид» 8 клас, «Значення розчинів в природі та діяльності людини» 9 клас, «Загальні властивості металів» 10 клас, тощо.

На уроках у 8 класі поєдную відеоексперимент з із завданнями практичного спрямування. Наприклад урок «Хімічні властивості кислот»: відеодемонстрацію «Дія розчинів різних кислот на індикатори» доповнює лабораторний дослід «Визначення вмісту кислот в овочах та фруктах». Учні за допомогою універсального індикаторного папірця виявляють вміст органічних кислот в лимонах та яблуках та відсутність кислого середовища в картоплі. Даний простий дослід дозволяє пов’язати хімію із життям, що є реалізацією діяльністного підходу.

Для розвитку просторової уяви учнів і вироблення  практичних навичок побудови структурних формул органічних речовин, формування понять гомології та ізомерії на прикладі вуглеводнів використовую програмовий засіб Chem3D. На мультимедійному екрані показую будову молекули метану. Приєднуючи поступово до нього -СН3 групу, отримуємо етан, пропан, бутан, демонструючи таким чином гомологічний ряд алканів. Для бутану показую два варіанти просторової структури, а отже і два варіанти структурних формул, вводячи такі поняття як ізомерія, структурні ізомери, розгалужений та нерозгалужений карбоновий ланцюг, радикали. Дана програма дає можливість чітко показати відмінність між різними конформаційними формами карбонового ланцюга та структурними ізомерами даної сполуки. Для закріплення і контролю знань учнів для підготовки до ЗНО широко використовую програму MyTestX. «Пропоную вам дати відповіді на питання тестів, обіцяю двійок ставити не буду», – з такими словами звертаюсь до учнів перед роботою з тестами.

До самостійного пошуку інформації в Інтернет-мережі спонукають учнів цікаві творчі домашні завдання, систему яких я використовую починаючи з 7 класу. Наприклад, вперше знайомлячи учнів з Періодичною системою хімічних елементів, я пропоную їм знайти цікаву інформацію про назви окремих елементів, під час вивчення властивостей оксидів – про склад мінералів, які використовують для ювелірних виробів, при вивченні сполук Ферума – про червону та жовту кров’яну сіль і т.д.

Використання комп’ютера, як засобу навчання значно збільшує число різноманітних форм навчальної діяльності, піднімає науковість на якісно новий рівень, підтримує зацікавленість учнів у роботі протягом усього уроку, розвиває навички самоосвіти, творчу активність. А використання моделей реакцій, та моделей молекул полегшує відпрацювання знань і вмінь. Усе це сприяє ефективнішому і глибшому засвоєнню навчального матеріалу, розвитку творчих здібностей учнів.

Люблю свій предмет, люблю експериментувати, люблю пізнавати незвідане і віддавати все це учням. Впевнений, що попереду ще багато нового і цікавого!

 

 

Переглядів: 312 | Додав: VikBog | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar